dissabte, 9 de juliol del 2011

Diners gastats, idees buides

Ja fa uns dies va sortir la notícia de que el trajecte del Tren d'Alta Velocitat (AVE), entre Madrid i Albacete, deixava de funcionar. Aquest tram passava també per les ciutats de Toledo i Cuenca. Han estat 6 mesos de funcionament. Repeteixo, sis mesos. Benvinguts a Espanya. República "bananera". On els diners ens surten per les orelles! La meva pregunta és: se li ha tocat a algú el crostó?
Estació d'alta velocitat de Cuenca
Molta gent podrà pensar en que els bitllets no són econòmics, que les estacions estan a les afores (la de Cuenca a 4 quilòmetres) o altres problemes menors que, així i tot, també són molt discutibles. Però el problema de fons és si aquesta milionària infraestructura calia. Feia falta? M'agradaria pensar que abans de proposar i fer una obra d'aquesta magnitud hi ha un rigorós estudi de viabilitat (imprescindible en qualsevol negoci), on es tenen en compte els usuaris potencials, freqüència dels trajectes, demanda del servei a prestar...
Com volen que després la gent no s'indigni amb la classe política? Com volen que després, quan ens diuen que es tanquen plantes d'hospitals, la gent no surti al carrer? Vull creure que és una cosa "de peras y olmos" com diuen per Espanya. De capacitat o, com en aquest cas, manca d'ella. Però em doldria molt que fos cinisme o quelcom pitjor. Malauradament en tenim tants exemples que el poble dubta, tots dubtem i crec que amb raó. I que fem nosaltres? Pensar, una més...
Perquè no tan sols hi ha l'AVE. També tenim els aeroports. Que grans aquestes infraestructures per condecorar al polític de torn. I quines fotos tan boniques que s'hi fan tallant la bandereta. Poder són de les fotos més cares que es fan a tot el món. L'Annie Leibovitz podria fer millors retrats i més econòmics, però sabeu com vesteix, davant d'amics i familiars, una placa amb el teu nom a l'aeroport? El de Ciudad Real va sortir a "Le Monde" com un exemple més de la gestió econòmica de l'estat espanyol. El de Castelló es va fer famós per les declaracions del president de la Diputació preguntant als seus nets si els agradava l'aeroport de l'avi (un aeroport que patrocina, de fa temps, al Villareal però que encara no té llicència de vols...). I el de Lleida, l'aeroport d'Alguaire. La gran infraestructura dinamitzadora de tota l'economia de Ponent. És deficitari des de que es té la idea de fer-lo. No dic que no sigui un caramel pels polítics que encara no tenien cap foto, però entenc que no s'hauria de jugar així com així amb els diners dels contribuents. En quin cap hi cap que un aeroport a Lleida sigui rendible? De Lleida a l'aeroport hi tens mitja hora. Si hi afegeixes 45 minuts ja estàs a l'aeroport del Prat. Crec que la diferència és més que significativa. Es fa un aeroport a la plana que queda inutilitzat quan hi ha boira (pel que es veu, un fet excepcional a Lleida) i que no pot acollir vols de fora de l'espai Schengen (vols de turisme hivernal que van ser el principal argument per a la construcció de l'aeroport).I dels que es van fer la foto n'heu vist algun donant la cara? Com es pot permetre malbaratar els recursos d'un territori d'aquesta manera?
Com que aquest és un mal endèmic de la nostra classe governant nosaltres, la ciutadania, podríem fer unes propostes més imaginatives i igual de rendibles. No val ficar activitats o infraestructures que no siguin deficitàries. Encetaré jo la campanya amb les següents propostes:
Aiguamolls de Rufea
  • Pintar de color blanc els troncs de tots els arbres que estiguin a menys de 5 quilòmetres d'un parc eòlic. Ja que els molins de vent no s'integren al paisatge (ni de conya ho fan, Don Quijote "fliparia" de debò), que el paisatge s'integri als molins de vent.
  • Fer un TRAMvia de Butsènit a Rufea, per contemplar els aiguamolls de la zona.
  • A l'altura de Montagut, condicionar una llarga galeria coberta en el tram de l'AVE. En aquesta galeria/túnel s'hi poden fer exposicions temporals i permanents sobre artistes emergents de la zona. A part de ser una de les galeries d'art més ràpides de visitar de tot el món, serviria per dinamitzar la zona.
  • Autovia Gimenells - Pla de la Font, JA!
Com veieu, costa poc ser igual de productius i eficients que els que ens manen (que hom suposa que d'això en saben). En originalitat no ens guanyen. Segur que vosaltres també teniu una proposta oi? Doneu-la a conèixer!



Raül Solís Dolcet